La mobilitat és un tema que ens permet treballar
transversalment aspectes molt diversos, com l’energia, el canvi climàtic, la
contaminació atmosfèrica i acústica, el paisatge i l’ús del territori, la salut, la seguretat viària, etc. A més,
l’alumnat ho pot relacionar amb les seves vivències, i influir en els hàbits de
mobilitat de la seva família.
Els plans de mobilitat sostenible que promouen les
institucions apunten sempre cap a una preferència pels mitjans no motoritzats (caminar, bicicleta,
patinet...), després pel transport públic. Vegeu l’Estratègia espanyola de mobilitat sostenible. En aquesta línia, molts centres educatius promouen els
camins escolars segurs, les bicicletes, etc. És un tema ampli que tractarem en
una altra ocasió.
En la part contrària, l’opció més insostenible és el vehicle
particular (cotxe i moto), ja que és la més contaminant i cara. Però hi ha
molts estudiants i treballadors que tenen l’escola a uns quants quilòmetres de
ca seva, i necessiten algun mitjà de transport motoritzat per arribar-hi. En
aquest cas, la recomanació ha de ser el transport col·lectiu: el bus i el tren
de la xarxa pública, l’autocar escolar i el vehicle privat compartit.
El motiu de fomentar el transport col·lectiu és que, com més
persones ocupin un vehicle, els impactes per persona associats als vehicles a
motor, disminueixen proporcionalment. El transport col·lectiu: emet menys gasos
i fum, fa menys renou, ocupa menys espai per persona i requereix menys
territori que el cotxe; permet descansar i relaxar-se mentre es viatja, és més
segur, més econòmic, i és assequible per a tothom; estalvia energia perquè, a
més que el consum per persona és menor, el transport públic de cada vegada
s’equipa amb models més eficients.
A continuació vos presentam unes quantes propostes per ajudar
a potenciar l’ús del transport col·lectiu.
A) Investiguem
com funciona el transport públic a l’àrea del centre: l’utilitzen els mestres i
alumnes? Quins aspectes es podrien millorar perquè l’utilitzi més gent? És prou
segur, còmode, accessible, barat, freqüent, puntual...? Es poden fer propostes
de millora a les institucions pertinents.
B) Si
no s’utilitza el transport públic, que no sigui perquè no es coneix. Podem
difondre entre la comunitat educativa els plànols de les línies de transport
públic, els horaris i les tarifes. Tota la informació es pot trobar al web del
TIB (Transports de les Illes Balears). També podem mostrar als més petits com
són els bitllets, com interpretar els horaris i els recorreguts.
C) En
el transport privat col·lectiu -l’autocar escolar-, es pot investigar si
funcionen bé les línies existents. Arriben a bona hora (ni massa prest ni massa
tard)? Compleixen amb les normes de seguretat? El preu és raonable? Cobreixen
gran part del territori on viuen els alumnes del centre? Hi ha parades
suficients? Hi ha places per tots els alumnes que voldrien fer-ne ús? O pel
contrari els alumnes prefereixen arribar-hi en vehicle particular i no en fan
ús? La majoria de centres poden influir sobre l’empresa concessionària del
servei, per intentar millorar en cas que es detectin problemes.
D) Iniciatives
per compartir cotxe. Hi ha alguns centres que han organitzat sistemes per compartir
cotxe entre els treballadors, com són l’IES Joan Taix, l’IES Balàfia, l’IES
Mossèn Alcover, l’IES Politècnic, entre d’altres. També es pot intentar fer el
mateix amb pares i mares, tal vegada a través de les APIMA. Es tracta de fer
llistats o plànols en què cadascú introdueix l’horari i la trajectòria que
realitza cada dia, i un contacte. Com a exemple, podeu veure aquesta
experiència de l’escola La Tordera (Vallès Oriental), que intenten facilitar
els desplaçaments a l’escola de les famílies que viuen lluny, minimitzant l’ús
del vehicle individual.
E) Una
activitat que es pot fer amb els alumnes per reflexionar sobre l’ús del cotxe,
i també sobre la seguretat, és observar els cotxes que passen pel carrer, i
fixar-se en: quanta gent ocupa el cotxe? Duen el cinturó de seguretat? Parlen
pel mòbil? I després comentar els resultats a classe.
F) Per
veure les desavantatges de l’ús dels vehicles motoritzats, proposam que els alumnes expliquin, bé amb paraules o
gràficament, quins són els impactes que causen aquests: sobre l’atmosfera,
sobre el territori, sobre la salut, etc.
A continuació teniu uns
quants recursos d’internet sobre mobilitat:
- Vídeos infantils breus i ben divertits per promoure el transport col·lectiu. Iniciativa de l’empresa de transport de Flandes.
- Unitats didàctiques sobre mobilitat sostenible. Ofereixen moltíssimes possibilitats per treballar la mobilitat a l’escola, especialment per a primària. Una és de la Diputació d’Albacete, i l’altra de la Diputació Foral de Guipúscoa.
- Webs per organitzar viatges en cotxe compartit. Actualment ofereixen poques opcions, però si la gent en fes més ús, pot ser de gran utilitat. Ajuntament de Palma. Consell de Menorca. Consell de Mallorca.
Aconseguir canvis d’hàbits és complicat. Ens agradaria que
aquells que feis activitats relacionades amb el que hem parlat, ens ho
expliqueu, i ens dieu si us ha funcionat. Deixa’ns un comentari!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies!