La contrapublicitat és un moviment de crítica a la publicitat i als models actuals de consum sense límits. El terme, subvertising en anglès, l'implantaren alguns grups i organitzacions que rebutgen el model econòmic dominant i les pràctiques empresarials incompatibles amb el desenvolupament sostenible.
Tot i que es pot crear un contraanunci de zero, la tècnica més habitual de contrapublicitat és la modificació dels anuncis dels anunciants que es volen denunciar. S'aprofiten les campanyes existents i es manipulen de forma que s'inverteix el missatge, un missatge que pretén sensibilitzar sobre la cura del medi ambient, els drets humans, la pau, la justícia en el repartiment dels recursos del planeta...
Són famoses algunes campanyes de contrapublicitat de Greenpeace o d'Oxfam Intermon:
La contrapublicitat és una eina innovadora per treballar el consum responsable als centres educatius. Es poden crear contraanuncis sense necessitat de fer-ne difusió després, just pel fet de crear-los ja estam treballant el pensament crític, la cura pel medi ambient i la creativitat.
En la següent presentació La contrapublicitat. O com aprendre a no creure's tot allò que ens volen vendre, un professor de l'IES Alcarràs de Lleida ens fa una introducció a la contrapublicitat i mostra molts d'exemples.
En la següent presentació La contrapublicitat. O com aprendre a no creure's tot allò que ens volen vendre, un professor de l'IES Alcarràs de Lleida ens fa una introducció a la contrapublicitat i mostra molts d'exemples.
Al núm. 1 de la revista Malababa, a partir de la pàgina 53 trobareu un reportatge sobre com treballar la contrapublicitat a l'aula.
A Espanya el grup Consume hasta morir, de l'ONG Ecologistas en Acción, és potser qui fa més feina en
aquest àmbit del consum responsable. A la seva pàgina web hi ha un tutorial ben
interessant sobre com fer contrapublicitat gràfica utilitzant software lliure.
I per acabar, un recurs
del Grupo Arbeit, que ofereix diferents propostes per
treballar la publicitat i la contrapublicitat a les aules, els mecanismes de
seducció del consumidor, els estereotips per als joves, etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies!